Mikrofonteknikker til trommeoptagelser.

Når man begynder at closemic’e et trommesæt, så skal man naturligvis holde sig for øje, at sættet rent faktisk ikke skal betragtes som en masse små enkeltstående instrumenter, men derimod som det det er – ét instrument med en række delelementer – som kan kontrolleres. Udfordringen kommer af flere gange.

For det første skal der opfanges så meget som muligt af det man vil ønsker for efterfølgende, at kunne fremhæve nogle ønskværdige nuancer. Dette kræver hensigtsmæssige mikrofonvalg, samt omhyggelig mikrofonplacering og positionering.

Efter at have adskilt sættet er næste udfordring paradoksalt nok, at sætte det sammen til et helt trommesæt igen. Det kræver indsigt, gode ører, fantasi og målrettethed. Mixet af trommerne kan være simpelt, men man kan også nemt vælge approaches til trommemix, som gør det hele meget kompliceret og komplekst. Det kommer i sidste ende helt an på hvilket lydbillede/udtryk man stiler efter.

Hvor efterbehandlingen af trommerne, i enten studie eller FOH, i en høj grad er en smagssag, så er det ikke helt så diffust når det kommer til forarbejdet. Hvis mikrofonerne er placeret ordentligt, så vil de fleste kunne frembringe et godt signal til lytteren – hvorimod et ikke-velovervejet setup typisk vil give mange flere grå hår i hovedet på teknikeren.
Herunder er eksempler på forskellige mikrofonvalg og -placeringer til omtalte trommesæt.

Vi afholder jævnligt seminarer med mikrofonteknikker som hovedfokus. Hvis du kunne tænke dig at deltage i sådanne, så tilmeld dig vores nyhedsbrev her på siden.

Interesseret i mere inspiration som i denne artikel?