Akustisk guitar – live og studie

Næstefter vokal, så er akustisk guitar det der bliver brugt mest tid på at indspille gennem mikrofonerne i hjemmestudierne landet over. Det er selvfølgelig det nemmeste, blot at sætte et instrumentkabel i udgangen på guitaren og så ikke se sig tilbage, men erfaringen viser at en velvalgt og velplaceret mikrofon oftest giver et mere tilfredsstillende resultat.

Så er den ged barberet – eller er den? Når man så lige har lyttet til seneste take i kontrolrummet, så er der måske et sted der lige skal lappes lidt på – en mislyd ved et akkordskift eller en anden lille fejl som man, når man ved den er der, bare ville komme til at lægge mærke til ved hver eneste gennemlytning af det færdige nummer efterfølgende. Når resten bare er lige i skabet – de bedste fills og en out-of-this-world solo etc., og der bare lige lappes lidt på den enkeltstående fejl, så kan det være helt vildt træls når man ikke kan få instrumentet til at lyde som det gjorde ved første indspilning – og det skyldes sandsynligvis bare at guitaristen sidder lidt anderledes på stolen og derfor har “ændret” på mikrofonens placering på guitaren.

Der kan opstå mange issues når man skal lappe på tracks – specielt når de ikke lige er indspillet for fem minutter siden. Hvilken tykkelse plekter blev der brugt, for jo – det gør MEGET stor forskel på lyden! Hvilket strengefabrikat og var det nu .011’ere eller .012’ere der sad på guitaren? …og hvor slidte/døde var de? Alle de ting er ting der er svært at gøre noget ved, men mikrofonvalg og konsistent mikrofonplacering – DET kan vi gøre noget ved.

Nedenstående video viser en række eksempler på DPA’s anbefalinger af mikrofoner og placeringer til netop akustisk guitar.

Interesseret i mere inspiration som i denne artikel?