Forstærkning af kontrabas
Der kan være nemme dage, bøvlede dage og meget krævende dage – og så kan der være dage hvor man skal have en kontrabas til at lyde helt rigtigt. Mange vil kunne nikke genkendende til, at udfordringen med at forstærke en kontrabas til tider kan være en stor mundfuld. Alle har deres helt egen mening om hvordan deres instrument lyder bedst. En kondensatormikrofon en halv meter foran opsamler uværgeligt alt for meget trommer. Et piezo-indlæg i stolen bliver ofte for tyndt, specielt hvis der ikke er en matchende preamp der kan håndtere det højimpedante signal. Der er mange tænkelige og utænkelige muligheder – sågar en SM58’er i et paprør fra en køkkenrulle stoppet ind under stolen – noget virker og noget virker ikke – langt de fleste er udfordrende at få til at lyde godt.
Ud over bare at få det til at fungere rent praktisk i en livesituation, ja så skal det også lyde ordentligt. Det bør naturligvis ikke komme som en overraskelse for nogen, at mikrofonvalg og – placering gør den allerstørste forskel, men det er som om det ikke altid får den fortjente opmærksomhed.
Herunder er en lille artikel og en lyttesession, der netop behandler omtalte udfordring.
Udover kontrabas er der en tilsvarende artikel om forstærkning af cello – same story – og så alligevel ikke helt.