Man får svært ved finde en by med så stor demografisk diversitet som Sydney. Faktisk vil langt størstedelen af de mennesker man møder være født andetsteds end i Australien. Dermed kan det være vanskeligt at sætte fingeren på hvad det er de enkelte folkeslag har bragt med sig, og hvilken del af kulturen i Sydney, der stammer hvorfra.

Når det så er sagt, så er der også ting i Sydney, som vi slet ikke er i tvivl om hvor kommer fra, og uden at overraske nogen kan jeg nok godt fremsætte den påstand, at det mest tydelige danske islæt i Sydney er “sejlene” og Jørn Utzons øvrige arkitektoniske strøg på Sydney Opera House. Til trods for, at han undervejs i processen blev taget af opgaven, og først for nyligt her i Sydney officielt har modtaget anderkendelse som ophavsmanden til arkitekturen, er det stadig, uden sammenligning, hans linier og strøg der fanger allerflest blikke og kameralinser på Sydneys havnefront! Bevares, der er også mange der valfarter til Sydney Harbour Bridge, men det er typisk for enten at se solnedgangen eller – ja, for at se operahuset oppefra.

Hvor den visuelle del af Sydney Opera House kan tilskrives en dansker, så forholder det sig anderledes med den auditive del af koncertsalene. Der er ikke mindre end fem sale i operahuset og samtlige er bestykkede med lydsystemer fra det tyske d&b audiotechnik. Salenes forcer og brug strækker sig over hele det musikalske spektrum – fra klassiske symfonikoncerter, operaer, kammerkoncerter og teaterforestillinger til rockkoncerter, konferencer og fremføring af moderne elektronisk musik. Den visuelle del af installationerne er så diskret, at det i flere af salene kan være svært at få øje på dem. Faktisk er der indtil flere steder hvor man simpelthen ikke kan se dem, selv om man ved hvor de er. De fem sale er bestykkede med alt fra J-serien over xS-installations serien, Q-, Y- og T-serierne – til E-serien. Mere end 600 d&b højttalere er der installeret i bygningen – og de bliver brødfødt af op mod 200 d&b forstærkere. Jeg kan hilse og sige, at maskinrummene med forstærkerene er et ret imponerende syn!

Og som om det ikke skulle række, så er komplekset ydermere bestykket med intet mindre end 4 state-of-the-art studier – to lydstudier og to broadcaststudier. To og to er studierne identisk udført ned til mindste akustiske detalje, således at der altid er et andet studie og arbejde i, skulle det ene være optaget.

Hele netværksintegrationen i huset er lavet således, at der kan optages koncerter fra en hvilken som helst af de fem sale (plus foyeren – og hvor man nu ellers skulle kunne ønske sig at afvikle en forestilling) – naturligvis også hvis det sker på samme tid i alle sale/lokaler. Alt i alt en imponerende installation i et imponerende arkitektonisk mesterværk.

Interesseret i mere inspiration som i denne artikel?