DPA Microphones’ 2028 vocal microphone har nu haft nogle måneder til at bevise sit værd for professionelle brugere. Med udganspunkt i to magasiners anmeldelser af den nye vokalmikrofon har vi kortlagt de bedste årsager til at tage 2028’eren alvorligt.

I august 2019 udkom DPA’s nyeste sangmikrofon, 2028, været på markedet. Den har efterhånden været i hænderne af mange sangere og lydteknikere, og i løbet af efteråret har diverse anmeldere forholdt sig til d:facto’s nye lillebror.

Hvad er forskellene på d:facto og 2028? Læs Alfa Audios forklaring her.

Eksempelvis konkluderer George Petersen fra Front of House Magazine, at 2028 byder på en glimrende udvidelse af mikronfonudvalget for sangere og teknikere, som ønsker detaljeret og naturlig lyd til en overkommelig pris.

Lidt tættere på Danmark forudsér svenske Daniel Nygaard og Johannes Oscarsson fra Musikermagasinet, at 2028 bliver en rungende succes.

Her får du et hurtigt overblik over, hvad anmelderne især bemærker ved DPA’s nyeste vokalmikrofon.

Den akkurate gengivelse af sangstemmen
Der hersker ingen tvivl om, at 2028 lever op til sit ophav som DPA-mikrofon. Lyden er ren og naturlig nøjagtig som de andre mikrofoner i den danske producents katalog.

George Petersen kalder lyden: “…uopstadset og naturlig. 2028’eren giver i det store hele præcis det tilbage, du putter ind i den”. Han påpeger desuden, at hverken mellemtoneregistret eller de høje frekvenser er overdrevne. Derimod fremstår de høje frekvenser ‘luftige’ og særdeles velegnede for kvindelige sangere.

Nygaard og Oscarsson understreger, at: “Det er den samme danske signaturlyd med klar, tydelig og åben lyd, der får så mange stemmer til at lyde, så… rigtige.”

Den ikke-eksisterende støj
Om end det opstår på grund af mikrofonhåndtering, spillestedets akustik eller noget helt tredje, er og bliver støj ved de lave frekvenser den gode lyds værste fjende. Teknikeren kan selvfølgelig bruge sin tid på at skære så meget fra som muligt, men i sidste ende vil mikrofonen altid have stor indflydelse på, om lydbilledet er plaget af rumlen, brummen og bulder – eller ej.

Heldigvis har DPA Microphones som vanlig sørget for, at der med 2028’eren er truffet de rette foranstaltninger.

I FOH Magazine’s anmeldelse bemærker amerikaneren et “meget effektivt internt shockmount,” som forhindrer stort set al håndteringsstøj. George Petersen er desuden stor tilhænger af low cut-filtret ved 80 Hz:

“[low cut-filtret] udtoner de lave frekvenser begyndende lige over 100 Hz. Kurven er blød og har ingen effekt på almindelig sang, udover at fjerne rumlen og snavs i den lave ende. Faktisk ligger 2028’erens LF-kurve præcis dér, hvor jeg plejer at aktivere pultens low cut-filter,” forklarer han.

DPA 2028

Det snævre karakteristik
Som slægtning til den velansete d:facto har 2028 ligeledes en snæver karakteristik, som minimerer overhør.

Anmelderne konkluderer på dette område, at:

“…hvis din sanger forstår sig på korrekt mikrofonteknik, vil 2028’eren give kæmpe gevinst, hvad angår mindskning af overhør fra scenen. I mellemtiden er mikrofonens off-axis respons perfekt. Markant dæmpet, men uforringet,” skriver George Petersen.

Daniel Nygaard og Johannes Oscarsson er endda mere imponerede:

“…det er ved sin off-axis respons, at 2028 virkelig brillerer. Der er meget lidt overhør i den, og det, der er, lyder vidunderligt smukt,” mener de.

Det er stadig en DPA
Og så var der prisen. Mens d:facto’en så absolut er pengene værd for sine fleksible egenskaber og uovertrufne lydmæssige kvaliteter, men prisen reflekterer til gengæld selvsamme kvalitet. Hvis man finder den store investering afskrækkende, må 2028’eren, som er 40 procent billigere, siges at være et attraktivt alternativ.

Selvfølgelig kan man blive skeptisk og undre sig, om der også er blevet sparet på kvaliteten. Det er ikke tilfældet, hvis man spørger herrerne fra Musikermagasinet:

“Denne mikrofon skulle gerne blive en rungende salgssucces. Ikke kun fordi det er en god og prisvenlig sangmikrofon, men også fordi det er en alsidig kondensatormikrofon med et effektivt shockmount.”

Der er altså tale om en en kvalitetsmikrofon, med en lav pris og ikke bare en billig mikrofon. Eller som det hedder sig i FOH Magazine:

“Med 2028’eren er der endelig kommet en vokalmikrofon af DPA-kvalitet for os almindelige mennesker. Du finder sandsynligvis ikke en af disse i ungdomsklubbens øvelokale, men det er dejligt med flere valgmuligheder for sangere, som leder efter et højtpræsterende alternativ. Det kan jeg lide.”

Læs FOH Magazine’s anmeldelse her.

Læs Musikermagasinets anmeldelse her.

Interesseret i mere inspiration som i denne artikel?