”I en fjern fortid, hvor havene steg, og vandene overskyllede menneskenes bopladser, brød et folk langt fra syd op fra deres hjemegn, og begav sig mod nord. Det var et civiliseret folk med en rig kultur. De kaldte sig Lolerne. En stamme af dem slog sig ned på øen, vi i dag kender som Lolland efter de mennesker, der for omkring 7500 år siden kom dertil.”

Sådan lyder sagnet om Lolerne. Men det er ikke et oldgammelt sagn. Det er tværtimod ganske nyt. Grebet ud af ren fiktion – og nedfældet i 2006 af Gunner Møller Pedersen. Ikke desto mindre er det netop dette, der danner idégrundlaget for kunstværket Dodekalitten ved Kragenæs på Lolland.

Navnet Dodekalitten betyder “12 sten” (af græsk dodeka 12 – lithos sten), og det forklarer på bedste vis, hvad kunstværket er – nemlig 12 sten.

Hver enkelt af de 12 sten stenskulpturer afbilleder mytiske personer. Placeret i cirkelformation på 40 meter i diameter på en høj midt i agerlandskabet en lille kilometer fra alfarvej, tårner de 7-9 meter høje skulpturer sig op over Kragenæs i den nordlige ende af Lolland.

Billedhuggeren Thomas Kadziolas majestætiske stenskulpturer er dog kun halvdelen af kunstværket.

12 kanalers værk

Komponisten Wayne Siegel har skabt et 12-kanalers progressivt værk til kunstværket. Et computer-genereret værk, med bl.a. solen og månens aktuelle stilling på himlen som variabler i den algoritmiske tilblivelse. Al musik bliver således skabt i det øjeblik, det kommer ud af højttalerne. Det er med andre ord ikke gennemkomponerede værker men derimod værker, der udvikler sig – både dynamisk og organisk – og tilpasser sig himmellegemernes forhold til Kragenæs. To besøg på Dodekalitten vil dermed aldrig være ens.

Alfa Audios rolle i kunstværket var af at levere en løsning på afvikling af den lydmæssige side af kunstværket. Et lydsystem, der ikke bare skulle kunne gengive alle nuancerne i lydsiden, men også – lige som det fysiske kunstværk – ideelt set, skulle spille non-stop til solen brænder ud.

Kontakten til projektet blev etableret i 2017 ved en forespørgsel på, om projektet overhovedet kunne realiseres. Efter nogen tids granskning af de fysiske omstændighederne faldt beslutningen på en løsning med 12 d&b audiotechnik 10S installationstoppe, samt to 12S-subwoofere, alle i weather resistant versioner – og alle drevet af 10D forstærkere, som er placerede i en aflåst underjordisk brønd sammen med hjernen bag lydafviklingen – en computer.

Al forkabling er foretaget med SommerCable Aqua Marinex kabel – specialdesignet til marine-, udendørs- og undervandsinstallationer. De 12 toppe er placeret inde i hver deres delvist udhulede sten, som er placeret som siddesten foran hver sin stenskulptur. Lyden kommer dermed fra 12 forskellige positioner og den fulde auditive oplevelse får man stående i midten af cirklen.

“Et syn for guder”, er umiddelbart en passende betegnelse for Dodekalitten, men sådan forholder det sig ikke i virkeligheden. Vistnok er det ganske imponerende, storslået og intet mindre end fantastisk betagende – men det er samtidig i særdeleshed et syn for og til folket. Der er adgang hele døgnet, hele året rundt – og så er entréen gratis. Hertil bør det for en god ordens skyld lige tilføjes, at selv om de mytiske kæmper formentlig også står der om natten, så er komponisten Wayne Siegels del af kunstværket kun aktivt fra solopgang til solnedgang.

Dodekalitten besøges årligt af 70.000 gæster – og de sidste rå skulpturer forventes at står helt færdige i 2025.