Fleksibel PA løsning til et multikulturelt musikhus

DR kopiDR koncerthuset har trods den unge alder allerede markeret sig som et af landets mest prominente steder at høre alt fra klassisk til rytmisk musik. Det brede repertoire kræver fleksibilitet i forhold til akustik og PA.

Egentligt var DR Koncerthuset tænkt til primært at løfte et klassisk repertoire, da det blev åbnet for publikum i januar 2009. Men hurtigt voksede opmærksomheden og interessen for huset, og med det, behovet for at kunne tilbyde publikum et alsidigt tilbud af musikalske oplevelser. Det medførte, at PA anlægget i husets store koncertsal ikke længere var tilstrækkeligt og havde svært ved at leve op til den høje standard for lydkvalitet og dækning, som nu var blevet et af DR Koncerthusets varemærker.
Fire år efter husets var blevet opført var mængden og karakteren af arrangementerne eksploderet i alle retninger, og koncertsalen var voldsomt efterspurgt til alle mulige typer arrangementer såsom rytmiske koncerter, konferencer, tv-produktioner, møder, præsentationer, modeshows og ikke mindst til de mere traditionelle klassiske koncerter. Et nyt PA anlæg, der kunne imødekomme de mange skiftende arrangementer og behov stod derfor højt på ønskelisten”, fortæller planlægning- og produktionschef i DR Koncerthuset Flemming Bo Nielsen.

Koncertsalen, som blandt andet er hjemsted for DR SymfoniOrkestret, er den største af husets fire sale med plads til 1.800 tilskuere. Akustikken i koncertsalen er optimeret til symfonisk musik og er udstyret med store akustikregulerende gardiner, som kan trækkes frem og tilbage efter behov, hvilket gør det muligt at regulere efterklangstiden. Salens arkitektur er inspireret af Berlinerfilharmonien og er bygget op som et amfiteater, hvor publikum sidder hele vejen rundt om scenen på forskudte terrasser. Denne opbygning giver en intim stemning, hvor publikum aldrig er særlig langt væk fra musikerne på scenen. Men den skaber også udfordringer i forhold til PA systemet.

Udfordringer
Det oprindelige PA system i koncertsalen var primært tilpasset jazzarrangementer og talegengivelse og kunne derfor ikke honorere den kraftige vækst i Koncerthusets program.
Vi havde flere forskellige udfordringer, som et nyt PA system skulle kunne håndtere. Ud over at skulle dække alle sæder i salen, hvor de forskellige publikumssektioner og balkoner er placeret asymmetrisk både horisontalt og vertikalt i forhold til scenen, skulle det også kunne gengive tale med høj forståelighed. Ikke mindst skulle det kunne levere et tilstrækkeligt SPL ved arrangementer af rytmisk karakter”, forklarer Flemming Bo Nielsen.
Valget af et nyt PA system, der har kunnet imødekomme alle husets udfordringer, faldt på d&b V-serien. Et system, der scorer højt på Speech Transmission Index (STI) og SPL. Systemet har endvidere den fordel, at det nemt kan tunes, hvilket gør det lettere at skifte mellem arrangementer af forskellig karakter.
Det nye system blev installeret på blot to dage, så det var klar til sin debut til Københavns årlige jazzfestival. Her blev det indviet med en åbningskoncert med Gregory Porter, der til stor overraskelse fik uanmeldt selskab på scenen af Stevie Wonder, som dagen før havde spillet på årets Roskilde Festival.

Fra klassisk til rock
Torsten Elmquist, der har været projektleder på indkøbet af det nye PA system, er godt tilfreds med resultatet: d&b systemet er et spektralt velbalanceret system, med god kontrol af lyden. Endnu vigtigere er anlæggets evne til at håndtere et højt lydtryk, uden at det påvirker frekvensgangen, og uden at lydbilledet bliver presset. Det er vigtigt i forhold til at kunne tiltrække artister og bands, for hvem det at kunne generere et højt lydtryk er afgørende for den musikalske oplevelse”, siger han.
DR Byens koncertsal er kendt for sin unikke lyd ved fremføring af klassisk musik. Med d&b systemet er vi nået op på et tilsvarende niveau, når det gælder fremføring af elektrisk forstærket musik”, slutter Torsten Elmquist.