En donation fra Herman Sallings fond på 22,7 mio. kr. har gjort det muligt for teateret Svalegangen at gennemføre en omfattende renovering af deres faciliteter, samt virkeliggjort teaterets vision om at opføre en ny sal. En af fondens mest grundlæggende formål er at uddele midler til gavn for kultur, som kommer den brede befolkning til gode, hvilket altså i denne omgang indebærer donationen til Svalegangen. Per Smedegaard, der er teaterets direktør, fortæller, at behovet for en ny sal ikke er nyt, men at man i en længere periode har ønsket sig en udvidelse af faciliteterne på Svalegangen:

”Tidligere har vi haft problemer med at vi i én sal har haft brug for plads til at øve samtidig med at der har kørt en forestilling. Vi har altså været nødt til at flytte produktionen ud af huset. Nu kan vi have produktionen i den sal, hvor forestillingen kommer til at foregå, hvilket er en stor fordel” udtrykker han begejstret. Og det er ikke kun den nye sal, der vækker begejstring, der er nemlig også afsat midler til renovering af den gamle teatersal, udvidelse af caféområdet samt forbedrede faciliteter på bagscenen til fordel for skuespillerne.”

En sal med nye muligheder

Den nye sal, der er blevet placeret ovenpå den oprindelige teaterbygning er ikke blot en kopi af den gamle. Udover at have en anden fremtoning med sit bemærkelsesværdige buede loft, kommer salen også til at have flere muligheder. ”Den er transformérbar og behøver ikke nødvendigvis danne ramme om konventionel teater,” fortæller Per Smedegaard, og der er også andre fordele:

”I den nye sal er publikum meget tæt på skuespillerne”, fortæller Per Smedegaard, ”og desuden er taleforståeligheden rigtig god, hvilket bidrager med en særlig intimitet.”

I forbindelse med opførelsen af salen har Svalegangen anskaffet sig et splinternyt lydsystem fra d&b – de er første kunde i landet til firmaets nye Y-højtalere. Teaterets tonemester Anton Bast fortæller om forventningerne til netop dette system: ”Mine forventninger er store. I den slags forestillinger vi laver må lydbilledet gerne være både stort og småt og lyden er meget vigtig”. Men selvom lyden er vigtig skal lydforstærkning ikke være i fokus i Svalegangens nye teatersal. ”Sådan som jeg laver lyd, vil jeg helst ikke have at folk opdager det” fortæller Anton Bast og uddyber; ”Lyden skal være naturlig og ikke kunstig. Her er Y-højtalerne gode – også rent visuelt, da de er meget kompakte”.

Der er altså tænkt over det hele, når det handler om, hvad den nye sal skal kunne rumme af nærhed, intimitet og naturlighed.