Digital Audio Denmark, DPA Microphones og Radial produkter var centrale dele af et ’uhørt’ studie- og livekoncept på Smukfest 2018.
Konceptet var placeret på Smukfest campingområdet kaldet ’Kærligheden’ – og det var i den grad en smuk oplevelse. Da vi nærmede os og spurgte en festivalfrivillig om, hvor vi kunne finde Kærligheden, kom svaret prompte, med åbne arme, et smil på læben og et glimt i øjet: ”Kærligheden? Den kan du finde overalt.”
Det er helt sikkert rigtigt, og vi fandt da også hurtigt, hvad vi ledte efter – altså campingområdet ’Kærligheden’! Da vi i høj, bagende varm sol bevægede os nedad bakken mod søbredden, gennem et hav af telte med festivalgæster der for længst havde taget forskud på festen, tonede flere glade mennesker frem – nu henslængt i fyldige røde sækkestole – foran det såkaldte UNHEARD mobilstudie, indrammet af bøgetræer og med søen i baggrunden. Scenisk og med masser af kærlighed i luften.
Men hvad er baggrunden egentlig for dette studie? Det er vores danske pro audio kolleger fra Dynaudio, som står bag. Den underliggende tanke for at bygge studiet bunder dybest set også i kærligheden. Nemlig kærligheden til musik og de kunstnere som skaber den.
De uhørtes chance
Statistikkeerne viser, at over 90 procent af alle musikverdenens kunstnere aldrig når ud til de brede masser med deres musik. Selvfølgelig har mange af dem lokale fans og kæmper dagligt for at slå igennem på de store scener, men overordnet set forbliver mange af disse slet og ret forholdsvis ukendte – og dermed ’uhørte’.
Det besluttede Dynaudio sig for at gøre noget ved. Og det udkrystalliserede sig hurtigt i en idé om at bygge to store containere om til et mobil studie, som de kan bringe derhen, hvor de ’uhørte’ artister findes.
Dynaudio og Smukfest passer, i den forbindelse, næsten perfekt sammen, da de udover at dele lokation i Skanderborg, også deler den samme passion for at støtte op om kunstnere på vej frem. For eksempel har Smukfest, som er en non-profit organisation, siden 1980 været optaget af at støtte vækstlaget og geninvesterer derfor dele af overskuddet fra festivalforeningen i morgendagens stjerner og vækstlagsfremmende initiativer.
Det kommer så helt konkret til udtryk på Smukfests Live Camp, som er en slags talentkonkurrence, der afvikles på netop Kærligheden i dagene op til den ’rigtige’ festival. I alt dyster 26 fremadstormende danske bands, hvoraf de otte er udvalgt gennem KarriereKanonen. Det var mange af disse artister, som fik – og greb – chancen for at indspille noget af deres materiale i mobilstudiet på Kærligheden.
Derudover aflagde en del af de mere etablerede kunstnere såsom Ida Corr, Mattis og Johnson også et besøg i UNHEARD studiet.
En af de absolut mest kritiske elementer i enhver studiesession er, hvordan lyden kommer ind i systemet. Altså helt fra starten, hvor den samles op i allerførste omgang – mikrofoner med andre ord.
Og her er UNHEARD studiet udstyret med hele 14 DPA mikrofoner: fire d:dicate™ 2011 og 4011 recording mics, syv d:vote™ CORE 4099 instrumentmikrofoner og tre d:facto™ vokalmikrofoner. Kort sagt var mikrofonstandarden altså helt i top hele vejen rundt.
Det samme gjorde sig gældende med hensyn til DI bokse, da vi havde været behjælpelige med seks Radial DI’s: to JDI Stereo, to J48 mono (aktiv) og to JDI mono (passiv).
Således var teknikerne klar til at tage imod ethvert signal – lige fra en gammel passiv bas til keyboards, en bærbar computer eller en Octapad.
Infrastruktur og fri konvertering
Som en del af projektet var der desuden hyret et videohold ind, som dokumenterede det hele, og de skulle naturligvis også have et lydsignal. Ligeledes skulle der sendes lyd rundt til kontroltummet, et PA anlæg udenfor samt til musikernes hovedtelefonmix.
Da konceptet skal være langtidsholdbart og køres/sejles rundt i verden, valgte man at bruge en Dante IP Audio løsning som den centrale infrastruktur i forbindelse med lyddistribution. Men der skulle dog også sendes et signal via MADI til PA systemet og diverse AES og analoge kanaler var også en del af det samlede billede.
Derfor var Digital Audio Denmarks AX32 en helt oplagt løsning, da den understøtter alle disse forskelige signalformater og kan konvertere frit imellem dem.
AX32’eren er fysisk placeret i indspillerummet, så den faktisk også fungerer som en stagebox med mikrofonforforstærkere og AD-konvertering. Herfra løber et multikanalssignal via Dante ind til den anden container – kontrolrummet.
På samme tid sendtes et mix som sagt via MADI til PA anlægget udenfor, og via Dante fik også en KLANG:technologies Fabrik et feed, så musikerne får individuelle hovedtelefonmix med lav latency.
I kontrolrummet er en Avid S3 koblet på AX32 og Steinberg Nuendo som kontrolflade via EUCON remote control protokollen, plus en Digital Audio Denmark MOM monitorkontroller for hurtige skift mellem forskellige monitorsæt og talkback-funktioner.
En af de udfordringer, som AX32 og den dertilhørende DADman software løste helt konkret, var, at der skulle sættes ikke bare ét talkback signal op, men hele to forskellige. Således kunne produceren, Ashley Shepherd, tale med artisterne, hvilket også kom med ud over PA anlægget. Men på samme tid skulle han være i stand til at kommunikere internt med en assistent, som befandt sig i indspillerummet før optagelserne gik i gang og udenfor, hvor han lavede PA lyden, under optagelserne. Heldigvis er DADman matrixen så fleksibel, at dette sagtens kunne løses i den interne AX32 routing.
Hør mere om produceren og teknikerens oplevelse i forbindelse med at arbejde med AX32 og MOM i denne video:
Bredt samarbejde
Det var en stor oplevelse at se, hvordan en tilsyneladende vild idé pludselig var blevet til virkelighed. Det stod også klart, at den kun kunne virkeliggøres i kraft af et bredt samarbejde mellem mange parter, hvilket – udover Dynaudio selvfølgelig – inkluderer Smukfest, filmprofuktionsselskabet M2 Film og en lang række producenter og distributører i vores branche.
Vi er glade for, at vi, DPA, DAD og Radial kunne være en del af dette koncept, og vi er sikre på, at det samme er tilfældet for de mange leverandører af instrumenter og baggear.
For i sidste ende er vi jo alle havnet i netop denne branche på grund af en fortid – og måske stadig nutid – i musikkens tegn. Om det så er med en guitar om halsen, trommestikker i hænderne eller en mixerpult foran os, betyder mindre. Kærligheden til musikken er grundstenen, og det var netop hvad dette fantastiske koncept mindede os om, da vi efter en lang dag med gode oplevelser i bagagen vendtesøen og bøgeskoven ryggen og begav os op ad bakken.
Der er nemlig en masse andre fede projekter, som skal sættes i den metaforiske sø – og det sker ikke af sig selv!
PS. Vi synes ikke du skal snydes for også at se og høre, hvordan UNHEARD studiet faktisk fungerede på Smukfest 2018. Dynaudio har nemlig dokumenteret en masse af de mange sessions i en række videoer, som giver et godt indblik i processen. De er ikke unødigt tilklippede, så du får al kommunikationen mellem produceren og bandsene med, retakes, overdubs, etc.
God fornøjelse!