En revolution indenfor teaterlyd. Sådan beskriver teaterchef Søren Møller det nye d&b Soundscape system på Østre Gasværk, som er den første af sin slags i Danmark, og som løfter dansk teater til nye højder.

De ser faktisk ikke ud af særlig meget. De 96 d&b højttalere, der er placeret rundt om i Østre Gasværks teatersal, og som tilsammen leverer et lydbillede, som er unikt for dansk teater. Østre Gasværk er nemlig det første teater i Danmark, der har kastet sig ud i d&b audiotechniks immersive lydsystem Soundscape. Men når orkesteret går i gang og ensemblet træder ud på scenen og begynder at synge, ved man med det samme, at Soundscape kan noget helt andet end konventionelle lydsystemer med et left/right mix.

På den visuelle front har teateret også fået et løft, hvor Stouenborg har leveret den visuelle løsning bestående af 25 LED laserprojektorer, der lyser rummet op i ét stort billede i 11K, hvilket svarer til en opløsning, der er fire gange højere end et biograflærred. Tilsammen kaldes løsningen TheatreMax© og mest af alt kan beskrives som en totaloplevelse, hvor der er kræset for hver en detalje på både billede- og lydsiden.

Hele idéen bag det nye system på Østre Gasværk udspringer af teaterchef Søren Møller, der blandt andet er kendt for at revolutionere den danske musicalscene og løfte niveauet i sin tid som teaterchef på Fredericia Teater.

”Jeg har altid været optaget af, hvordan lyd forplanter sig og resonerer i forbindelse med historiefortælling. Lyden er musikteaterets ekstra gear og altafgørende for, om en forestilling bliver en succes. Mange mennesker er ofte ikke så opmærksomme på lyden, da det ikke er noget, vi kan se og derfor kun bemærker, når den er dårlig. Østre Gasværk er et spektakulært venue, som alle er betaget af, når de træder ind i bygningen. Men fordi den er rund, er den også udfordrende rent akustisk. Da jeg trådte til som teaterchef startede jeg med at identificere udfordringerne og nåede frem til, at vi var nødt til at få bedre styr på akustikken, for at alt i salen kunne blive et lærred – både auditivt og visuelt,” fortæller Søren Møller.

Imaginær lyd og tracking

Når skuespillerne bevæger sig på scenen, er hver af dem udstyret med en stagetracker, hvor data fra hver enkelt position i realtid bliver processeret via Soundscape. Det gør, at lyden altid følger kilden, så det man ser, også er det, man hører. Det skaber et transparent lydbilledet, der nærmest er lige så diskret som de højttalere, der hænger alle 360 grader rundt i salen.  

Som en modsætning til det diskrete lydbillede, hvor lyden er styret af kildens position, er det også muligt at anvende Soundscape til at skabe effekter, hvor lyden kan designes imaginært ved at tilføje forstærkningspunkter rundt om i salen. Blandt andet er der under opsætningen af Hair, som er den første forestilling, der benytter sig af det nye system, blevet placeret fire imaginære leslieforstærkere rundt om i salen for at gengive hammondorglet i mixet så naturtro som muligt.

”At placere forstærkerne imaginært rundt om i salen, giver en helt særlig oplevelse af hammondorglet, som man ellers ikke ville kunne lave med et konventionelt system, hvor lyden kun bliver mixet i stereo. Ved at ”tagge” enheder og placere dem rundt om i salen, har vi nu mulighed for at designe lydeffekter på et helt andet niveau, da vi har et højopløseligt surround system at arbejde med,” forklarer Søren Møller.

Naturlig perception

Med mange år i teaterbranchen er immersiv lyd noget, der har optaget Søren Møller i mange år. Da der skulle findes en løsning til Østre Gasværk, var der også flere forskellige systemer i spil, som hver havde sine fordele og ulemper.

”Vi endte med at vælge Soundscape, både på grund af dets interface, og fordi der bliver taget højde for panorering og tidsforskydning i realtid, hvilket gør det muligt at skabe en perception, som virker fuldstændig naturlig hele tiden. Selv i en kraftig produktion, hvor der bliver spillet relativt højt, kan man hele tiden høre, hvor lyden kommer fra, og oplevelsen af at åbne for systemet, vil jeg kalde en lille revolution lydmæssigt. Det lyder bare bedre, da hver enkelt højttaler enhed spiller med et mindre lydtryk end et klassisk linearray system,” siger Søren Møller.

 

Nye standarder

d&b Soundscape er på ingen måde en ny løsning i dansk kontekst, da systemet har været testet og anvendt på flere forskellige live venues rundt om i landet de sidste par år. Men det er første gang, at et teater har valgt at køre med det som en fast installation. Sammenlignet med andre teaterinstallationer, er Østre Gasværks installation kompleks.

”Det har været en spændende proces for os at være inde over, da det er første gang, vi har haft mulighed for at designe et komplet Soundscape system til et dansk teater. Udfordringen er ikke blevet mindre spændende af, at det er Østre Gasværk, vi har arbejdet med. Bygningens specielle arkitektur har klart øget kompleksiteten af systemet, og derudover har der også være en række arkitektoniske hensyn, vi har skulle tage højde for i forhold til akustikreguleringen, ” siger Lars Frederiksen, direktør i Alfa Audio. Han håber, at andre teatre lader sig inspirere af løsningen på Østre Gasværk:

”Vi spår, at Soundscape er fremtidens lyd inden for teater, da det giver nogle helt unikke muligheder for at eksperimentere med lyddesign og skabe nogle anderledes oplevelser. Her kan Soundscape noget unikt, da det både egner sig til at skabe så naturlig en lydgengivelse som mulig, men også rummer utallige muligheder for at skabe effekter. Vi har set avancerede lydsystemer vinde indpas i biograferne og blive en kæmpe succes, og nu er det teatrenes tur til at følge trop.” 

Finansiering

Med startkapital fra Det Københavnske Teatersamarbejde er TheatreMax blevet finansieret med fondsmidler fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond, Augustinus Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond. Uden fondsmidler var projektet ikke blevet en realitet.

”Det kræver at man har folk, som kan forstå denne noget abstrakte idé, og her har vi været velsignet af en række fonde, der tidligere har investeret i teateret, så dette projekt ligger i forlængelse heraf. Vi er i det hele taget dybt taknemmelige for, at der i Danmark er private fonde, som vil være med til at gøre en forskel med noget, der skaber glæde og gode oplevelser for rigtig mange mennesker,” siger Søren Møller.

Østre Gasværk åbnede dørene for det nye TheaterMax til premieren på forestillingen Hair den 23. februar 2023, hvor det fik sin debut på et 20 mand stort cast samt et orkester bestående af 9 musikere. Tim Højer, der tidligere har arbejdet med Soundscape på Fredericia teater, har lavet lyddesign til opsætningen. Ligeledes har han tryllet med teaterets næste opsætning – en nyfortolkning af Pink Floyds legendariske album The Wall, der blandt andet har fået disse ord med på vejen:

“Ikke mindst uforglemmeligt er Søren Graversens overordentlig præcise og voluminøse orkestrering af Pink Floyds musik, som fylder rummet og – takket være den ditto tekniske opgradering af lydudstyret – sjældent hørt så detaljerig og knitrende lækker på et teater.” Morten Hede, teateranmelder, Jyllandsposten.

 

 

 

 

Tekniske specifikationer:

  • Hver skuespiller er udstyret med en TTA Stagetracker, der følger personens position i salen.
  • Der bliver sendt Dante fra pulten – en kanal for hver skuespiller/instrument, som modtages af 2 d&b DS100 64×64 kanals Soundscape matrix processorer. Det er her, Soundscape (En-Scene) og akustik emuleringen (En-Space) processeringen sker, inden signalet sendes her videre til d&b DS10 Dante netværks interfaces. Herfra distribueres signalerne videre ud i de i alt 28 d&b 4 kanals forstærkere.
  • Der er anvendt d&b forstærkere af typerne 5D, 10D, 20D (til mobile højttalere), 40D og 80D (til subs).

Højttalersystemet består af:

  • 9 d&b A-serie clustre i fronten ophængt på tværs af scenen. Hvert cluster består af 2-3 AL90 højttalere.
  • 3x d&b SL-SUB fløjet i et center cluster
  • 8 x d&b Y10P delay højttalere
  • 16 stk d&b Y10P højttalere som 360° surround
  • 15 stk d&b 44S frontfill højttalere
  • 32 stk d&b 8S loftshøjttalere
  • Et antal mobile d&b Y10P højttalere
  • 4 stk d&b 21S SUBs, som ligger under tribunerne, hvor der også er taget højde for dæmpning af uhensigtsmæssige bundfrekvenser.

Som en del af løsningen, er der blevet installeret automatisk dæmpning af 60 procent af loftet, hvor en akustikdæmpende dug bliver kørt ud under forestillingerne. Det gør det muligt for publikum at opleve synet af bygningens specielle kuppelloft før og efter forestillingerne.

TTA Stagetrackere følger skuespillernes positioner rundt på scenen.

 

Østre Gasværk-artikel fra Inavate

Østre Gasværk-artikel fra ProAV Magasinet