I starten af 2019 lancerede SONY tre nye mikrofoner på markedet.
To af dem er traditionelle pencil kondensatormikrofoner – den ene omni (ECM-100N) – den anden cardioid (ECM-100U). Disse er tiltænkt til både studie- og livebrug. Typisk til spot- eller stereoopmikning af instrumenter eller instrumentgrupper.
Den tredie mikrofon, C-100, er langt fra traditionel. Den har godt nok en traditionel dobbelt sides stormembranet kapsel, som majoriteten af side addressed mikrofoner der typisk bruges til vokalindspilninger verden over, men den har også en lille membran siddende lige over den store. Med en lille omskifter kan man vælge mellem omni, cardioid og fig-8 på den store membran, mens den lille altid opfanger det der er foran mikrofonen. Den lille membran har det formål at den skal tage over i det supersoniske register der hvor den store membran af fysiske grunde ikke længere kan gengive et frekvensmæssigt lineært signal. Crossover-frekvensen mellem de to kapsler ligger på 25kHz.
Den lille kapsel håndterer således blot at gengive frekvenser over de 25kHz. Ikke bare over 25kHZ – faktisk helt op til 50kHz – altså en del over det der typisk bliver betragtet som værende det, der er muligt at høre med det menneskelige øre. Er den så fordi den er bygget til hunde? Nej, naturligvis ikke. Det forholder sig nemlig således, at et udvidet frekvensområde, og mikrofonens evne til at gengive dette ubesværet, giver vores forholdsvis frekvensmæssigt begrænsede hørelse oplevelsen af, at der netop er overskud. Toppen virker mere åben og ubesværet end ellers – og det er ikke bare noget SONY har fundet på. Det er der udbredt enighed om blandt designere af audioudstyr. Det er ikke ualmindeligt, at en mikrofonforforstærker eller en equalizer bryster sig af at have en frekvensrespons fra f.eks. 2Hz til 100kHz – altså ikke bare frekvensmæssigt langt under, men også langt over det menneskeligt hørbare frekvensspekter. Begreber som overtoner, undertoner, interferens, resonans og voodoo spiller ind her.
SONY C-100 bryster sig, lige som de to SONY ECM-mikrofoner, af at være high resolution audio kompatibel.
Om man så selv synes at man kan høre C-100’erens ekstra halvanden oktav over det “hørbare” område, vil vi lade være op til lyttererne og brugerne, men en ting er sikkert; man kan fornemme det. Overskuddet og den luftige top er ikke til at tage fejl af.
Af de tre mikrofoner har specielt SONY C-100 været ventet med stor spænding, da den bygger på den 25 år gamle arv fra SONY’s C-800G rørmikrofon, som grundet ROHS direktiverne ikke kan sælges i Europa – og iøvrigt koster i omegnen 80.000kr. Vi forventede ikke at C-100 (hvis pris nærmer sig en tiendedel af C-800G!) kunne holde vand ved siden af en C-800G – men det gjorde den faktisk! Det er ikke den samme mikrofon, men der er slående ligheder – og den ene er ikke nødvendigvis bedre end den anden.
C-100 er altså ikke blot en ny stormembranet kondensatormikrofon i den efterhånden tætpakkede jungle af andre stormembranede kondensatormikrofoner. Den er noget helt specielt – og det kan, og skal, høres.

Begejstringen for dette lille ny vidunder er ikke til at skjule – heller ikke på nettet, hvor der er et hav af tests/reviews at finde, her et udpluk;

Rich Tozzoli (Pro Sound News): Sony’s attention to detail and focused effort to develop this product was worth it. This is not just a great mic; it’s superb.

Loren Alldrin (Church Production): For church recording projects (and maybe the occasional appearance on-stage), the C-100 is the best value of the bunch.

Craig Field (Audio Technology): …the way it captured the stereo image of our studio’s concert grand was, in a word, stunning.


Retur til SONY produktoversigt >