UNHEARD på Smukfest

Legeplads for de ukendte kunstnere

UNHEARD var en legeplads for ukendte kunstnere på Smukfest, hvor der kunne prøves kræfter med professionel indspilning i et mobilt lydstudie med støtte fra DPA Microphones, Digital Audio Denmark og Radial Engineering.

Digital Audio Denmark, DPA Microphones og Radial produkter var centrale dele af ’UNHEARD’, som var et studie- og livekoncept, der poppede op på Smukfest 2018.

UNHEARD mobilstudie var placeret på Smukfests campingområde kaldet ’Kærligheden’ – og det var også kærligheden til musik og de kunstnere som skaber den, der har været bevæggrund  for konceptet.

Statistikkerne viser, at over 90 procent af alle musikverdenens kunstnere aldrig når ud til de brede masser med deres musik. Selvfølgelig har mange af dem lokale fans og kæmper dagligt for at slå igennem på de store scener, men overordnet set forbliver mange af disse slet og ret forholdsvis ukendte – og dermed ’uhørte’.

Det besluttede Dynaudio sig for at gøre noget ved og fik lov til at bygge to store containere om til et mobilt studie, som de kan bringe derhen, hvor de ’uhørte’ artister findes.Dynaudio har til huse i Skanderborg og deler, sammen med Smukfest, passionen om at støtte op om kunstnere på vej frem. For eksempel har Smukfest, som er en non-profitorganisation, siden 1980 geninvesteret dele af overskuddet fra festivalforeningen i morgendagens stjerner og vækstlagsfremmende initiativer.

Live Camp

På Smukfests Live Camp, som er en talentkonkurrence, der afvikles på Kærligheden i dagene op til den ’rigtige’ festival, var det muligt for de i alt 26 fremadstormende danske bands, som deltog, at indspille noget af deres materiale i mobilstudiet på Kærligheden. Derudover aflagde en del af de mere etablerede kunstnere såsom Ida Corr, Mattis og Johnson også et besøg i UNHEARD studiet.

En af de absolut mest kritiske elementer i enhver studiesession er, hvordan lyden kommer ind i systemet. Altså helt fra starten, hvor den samles op i allerførste omgang – mikrofoner med andre ord.

Her var UNHEARD studiet udstyret med hele 14 fire d:dicate™ 2011 og 4011 recording mics, syv d:vote™ CORE 4099 instrumentmikrofoner og tre d:facto™ vokalmikrofoner, som tilsammen dannede en solid mikrofonpakke til studieoptagelse. Radial havde dertil suppleret studiet med seks DI’s: to JDI Stereo, to J48 mono (aktiv) og to JDI mono (passiv), således at teknikerne kunne tage imod ethvert signal – lige fra en gammel passiv bas til keyboards, en bærbar computer eller en Octapad.

Infrastruktur og fri konvertering

Som en del af projektet var der desuden hyret et videohold ind, som dokumenterede aktiviteterne i studiet, og som også skulle have et lydsignal. derudover skulle der sendes lyd rundt til kontrolrummet, et PA anlæg udenfor samt til musikernes hovedtelefonmix.

Da konceptet skal være langtidsholdbart og køres/sejles rundt i verden, valgte man at bruge en Dante IP Audio løsning som den centrale infrastruktur i forbindelse med lyddistributionen. Da der også skulle sendes et signal via MADI til PA systemet og diverse AES og analoge kanaler,  var Digital Audio Denmarks AX32 en helt oplagt løsning, da den understøtter alle disse forskellige signalformater og kan konvertere frit imellem dem.

AX32’eren var fysisk placeret i indspillerummet, så den samtidig også fungerede som en stagebox med mikrofonforforstærkere og AD-konvertering. Herfra løb et multikanalssignal via Dante ind til den anden container – kontrolrummet, mens et mix, via MADI, blev sendt til PA anlægget udenfor. Via Dante fik KLANG:technologies Fabrik et feed, så musikerne fik individuelle hovedtelefonmix med lav latency.

I kontrolrummet var en Avid S3 koblet på AX32 og Steinberg Nuendo som kontrolflade via EUCON remote control protokollen, plus en Digital Audio Denmark MOM monitorkontroller for hurtige skift mellem forskellige monitorsæt og talkback-funktioner.

En af de udfordringer, som AX32 og den dertilhørende DADman software løste helt konkret, var, at der skulle sættes ikke bare ét talkback signal op, men to forskellige. Således kunne produceren, Ashley Shepherd, tale med artisterne, hvilket også kom med ud over PA anlægget. Men på samme tid skulle han være i stand til at kommunikere internt med en assistent, som befandt sig i indspillerummet, før optagelserne gik i gang og udenfor, hvor han lavede PA lyden, under optagelserne. Heldigvis er DADman matrixen så fleksibel, at dette sagtens kunne løses i den interne AX32 routing.

DPA Microphones, Digital Audio Denmark og Radial Engineering har støttet projektet.

Relevante produkter

Kurser og seminarer

Vi holder løbende kurser, demoer og seminarer om lydproduktion og nye produkter  – og oftest er de gratis. Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvis du vil have direkte besked, når der er nyt i kalenderen.

Se kommende events

Vi vil så gerne høre fra dig

Ønsker du rådgivning , så hiv fat i os! Vi er altid klar til en snak.

Giv os et kald på +45 70 277 300.

Modtag vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag seneste nyt om produkter, kurser og events